از ضرورت مشارکت های مردمی در مساجد تا راه اندازی پویش های اجتماعی
از ضرورت مشارکت هاي مردمي در مساجد تا راه اندازي پويش هاي اجتماعي
در نشست با امام جمعه شهرستان دنا مطرح شد:

از ضرورت مشارکت های مردمی در مساجد تا راه اندازی پویش های اجتماعی

مدير ستاد کانون‌هاي فرهنگي مساجد کهگيلويه و بويراحمد به بحث ضرورت مشارکت‌هاي مردمي اشاره کرد و گفت: راه اندازي پويش هاي اجتماعي و حساس کردن مردم نسبت به فعاليت هاي ديني و فرهنگي در مسجد يک ضرورت است.
شناسه خبر : 53095 تاریخ انتشار : ۲ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۳۶

به گزارش روابط عمومی ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز به همراه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دنا با امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی این شهرستان دیدار و گفت و گو کردند.

«کريم لايقي اصل» با اشاره به تاریخچه تشکیل این ستاد در کشور، گفت: ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سال ۱۳۷۱ با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمنان در راستای تربیت نیروی انسانی متعهد در حوزه‌های مختلف تشکیل شد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد مساجد را دارای بزرگ ترین شبکه مردمی دانست و افزود: حدود ۷۳۰ کانون فرهنگی و هنری با ۷۱ هزار عضو به عنوان یک شبکه عظیم و پایگاهی برای تربیت فرزندان در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون برخی از مساجد با کمبود مداح و قاری قرآن مواجه هستند که اگر مسجدی در این زمینه کمبودی دارد، ناشی از کم کاری متولیان آن است.

لایقی اصل یادآور شد: ما در نظام جمهوری اسلامی ایران باید نیروهای مسجدی و مکتبی تربیت کنیم، زیرا مسجد پایگاه انسان سازی و ولایت است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بر تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در جامعه در زمینه تربیت نیروی انسانی مشکل وجود دارد، مساجد و مدارس باید به عنوان محل تربیت نیروی انسانی در این راستا گام‌های ارزنده‌ای بردارند.

وی از تلاش برای توجه به «نهضت بازگشت به مساجد» سخن به میان آورد و افزود: برای هدایت فرزندان جامعه، تربیت نسل دینی، ارزشی و همچنین گرایش نسل نوجوان و جوان به مسجد، برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد.

لایقی اصل به بحث ضرورت مشارکت‌های مردمی اشاره و بیان کرد: با توجه به تشکیل حدود ۷۳۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان، راهکارهایی در راستای مردمی‌سازی فعالیت‌ها به آنها ارائه می شود.

ضرورت راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی برای افزایش مشارکت مردم در برنامه های مساجد

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی برای افزایش مشارکت مردم را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: مردم در روستاها برای مسجد و فعالیت‌های آن حرمت بسیاری قائل بوده و تلاش می‌کنیم که گروه‌های جهادی در مساجد حمایت و از پویش‌های اجتماعی نیز حمایت کنیم.

وی فعالیت‌های ارزشمند کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در زلزله سی سخت را یادآور شد و افزود: کانون‌های مساجد استان در زلزله سی سخت در زمینه کمک‌های معیشتی، لوازم گرمایشی و همچنین راه اندازی نانوایی برای زلزله زدگان فعالیت‌های ارزشمندی انجام دادند.

لایقی اصل ضمن تاکید بر اینکه راه اندازی «هیئت اندیشه ورز» در مساجد مورد تاکید این ستاد بوده، یادآور شد: این هیئت با همکاری و همراهی معتمدین هر محله می تواند مسائل و مشکلات آن محله را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدامات لازم را در دستور کار داشته باشد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد از امام جمعه شهرستان دنا خواست محوریت برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرستان دنا را در شورای فرهنگ عمومی در دستور کار داشته باشد.

وی ایجاد انگیزه در فرزندان را یک ضرورت دانست و افزود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر « جنسیت، قومیت و مذهب» و از طرفی با توجه به اینکه بیش از نیمی از افراد جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، تشکیل کانون فرهنگی بانوان نیز صورت گرفت.

لایقی اصل به نقش تاثیرگذار بانوان در جامعه اشاره کرد و گفت: سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تشکیل کانون فرهنگی بانوان پنج درصد بود که با استقبال کانون‌ها، هم اکنون ۱۰ درصد از مساجد استان تا پایان سال از مزایای تشکیل این کانون برخوردار می‌شوند.

استقبال نوجوانان و جوانان از راه اندازی خانه ورزش

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی خانه ورزش در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان دیگر برنامه این ستاد سخن به میان آورد و ادامه داد: این خانه ورزش در شهرستان باشت با اختصاص امکاناتی نظیر میز تنیس، فوتبال دستی و سایر اقلام راه اندازی شده و مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خانه سرود استان نیز جهت آموزش گروه‌های سرود کانون‌های فرهنگی مساجد استان فعالیت خود را آغاز کرده، خاطرنشان کرد: کانون‌هایی که ظرفیت لازم را دارند می‌توانند جهت آموزش سرود به صورت حرفه‌ای نیروهای خود را به این خانه معرفی کنند.

لایقی اصل تقویت گروه‌های سرود کانون‌های فرهنگی مساجد را از اهداف راه‌اندازی این خانه سرود دانست و اظهار کرد: در حوزه نمایش نیز به دنبال تربیت نیروهای ارزشی و تاثیرگذار در جامعه هستیم ‌.مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این ستاد با همکاری موسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها و برنامه سمت خدا هر سه ماه یک بار حدود هزار و ۲۰۰ بسته گوشت قرمز با محوریت مساجد برای توزیع بین نیازمندان را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اینکه کانون ها در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های خوبی در دستور کار دارند، بیان کرد: برخی از کانون‌ها کلاس‌های آموزشی برای زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست دارند که مورد استقبال قرار گرفته است.
لایقی اصل در پایان به تجهیز حدود ۲۰۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد این استان اشاره کرد و گفت: امسال به کانون‌هایی که در حوزه اوقات فراغت و سایر برنامه‌ها فعالیت‌های خود را در سامانه ثبت کرده بودند، تجهیزات فرهنگی و ورزشی اهدا شد.